3 ważne kwestie przy imporcie usług spoza UE

0
143

Polska już od lat otwiera się na nowe rynki. Import usług spoza UE to coraz powszechniejsze zjawisko. Przedsiębiorcy z jednej strony przestają się już bać nawiązywać międzynarodowe kontrakty, a z drugiej, coraz bardziej doceniają korzyści płynące z tych transakcji. Sa jednak 3 kwestie których nie wolno pominąć przy tego typu przepływie dóbr i usług. Oto one:

Po pierwsze – import usług spoza UE wiąże ze sobą obowiązek podatkowy. Bez względu na to, czy nimi zakup usług elektronicznych, w tym oprogramowanie lub licencje, czy inne usługi, należy je rozliczyć jako import usług spoza UE. Obowiązek ten z punktu widzenia polskiego prawa podatkowego wchodzi w życie z chwilą dostawy danych towarów, wykonania usługi lub części tej usługi.

Po drugie- obowiązek rejestracji do VAT UE. W myśl ustawy o VAT, jeżeli przedsiębiorstwo przewiduje import usług spoza UE, jest zobligowane do rejestrowania się w związku z VAT UE. Dotyczy to zarówno czynnych podatników VAT jak i podmioty, których VAT nie obejmuje w pełnym zakresie.

Po trzecie – rozliczenie. Import usług spoza UE jest obowiązkowy. Nabywca, z chwilą nabycia danej usługi spoza UE, musi naliczyć podatek należny VAT od danej transakcji. Jednocześnie nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Rozliczając, należy więc jednoznacznie stwierdzić miejsce świadczenia usług, jej wartość przeliczyć na złotówki i rozliczyć w określonym urzędzie skarbowym.

Przedsiębiorstwa decydujące się na import usług spoza UE rzadko dokonują czynności księgowych w swoim własnym zakresie. Częściej takie operacje zlecane są podmiotom zewnętrznym, wyspecjalizowanym w tej kwestii. Biura rachunkowe specjalizują się w tego typu transakcjach. Szacuje się, że ponad połowa tego typu firm oddaje rozliczenia pod hasłem – import usług spoza UE w ręce wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Część robi to w obawie przed ewentualnymi nieprawidłowościami i idącymi za nim konsekwencjami. Część ze zwykłej wygody.

Import usług spoza UE to prężnie rozwijająca się gałąź segmentu usługowego. I będzie coraz powszechniejszym zjawiskiem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here