Wybór odpowiedniej zabawki dla dziecka jest nie lada wyzwaniem. Wie o tym każdy, kto kiedykolwiek starał się kupić upominek dla dziecka, który z jednej strony sprawiłby mu frajdę, a z drugiej strony dbał też o stymulację jego prawidłowego rozwoju. Zadanie staje się tym trudniejsze, gdy weźmiemy poprawkę na wiek malucha – dla każdego okresu rozwojowego najodpowiedniejsze są bowiem inne zabawki, dbające o rozwój innych umiejętności oraz rozwijające inne zmysły. Co więc zrobić, gdy czujemy się kompletnie bezradni i nie satysfakcjonują nas nawet podpowiedzi pani ekspedientki?
Dobrym pomysłem jest stawianie na zabawki interaktywne, zwłaszcza dla dzieci w wieku około 2-3 lat. Stymulują one rozwój dziecka, wspomagając tym samym rozwój umysłowy malucha. Jednocześnie przyciągają jego uwagę, są dla niego interesujące, często mogą zajmować go długimi, długimi godzinami. Posiadają one mnóstwo fascynujących z punktu widzenia kilkulatka elementów – migające światełka, guziczki, po których naciśnięciu z zabawki wydobywają się zaskakujące i interesujące dźwięki, fragmenty wyprodukowane z różnego rodzaju materiałów, każdy przysparzający innych doznań dotykowych.
Nadszedł moment na wspomnienie klasyka – pluszaki. Kochają je wszyscy, od kilkumiesięcznych maluchów, po dorosłych. Czy pluszowy miś, towarzyszący od lat wielu pokoleniom Polaków, może pomóc bobasowi w prawidłowym rozwoju? Cóż, naszym zdaniem tak, ale przede wszystkim dzieciom na bardzo wczesnym etapie życia, szczególnie w pierwszych jego miesiącach. Miękkie, zróżnicowane tkaniny dostarczają bowiem stymulacji zmysłu dotyku, dziecko uczy się pluszaka chwytać, brać do rączek, dzięki czemu rozwija się manualnie. Jak już wspominaliśmy, różnorodne tkaniny uczą dziecko rozróżniać w dotyku różne powierzchnie.
Nieco później można zdecydować się na zainwestowanie w różnego rodzaju klocki, które również zadbają o manualny rozwój dziecka, a jednocześnie nauczą je myślenia przestrzennego. Dla młodszego malucha najodpowiedniejsze będą rzecz jasna klocki duże i proste, bez zbędnych utrudnień odpowiednich dla nieco starszych dzieci. Na początku najlepsze będą takie, które wykonane zostały z miękkich, miłych w dotyku materiałów (owszem, istnieją takie!). Skoro już o przyjemnych materiałach mowa, warto również zakupić dziecku duże, piankowe puzzle odpowiednie do układania na podłodze. Bawić się nimi w ten sposób będzie na pewno starszy maluch, układając różnego rodzaju ścieżki na dywanie; młodszy będzie je po prostu dotykać, machać nimi, prawdopodobnie gryźć, gdy wyrzynać będą się pierwsze ząbki. Dlatego też sens ma zakupienie tego typu zabawki dopiero dziecku starszemu, będącemu na odpowiednim etapie rozwojowym, który pozwoli mu naprawdę cieszyć się wspomnianym przedmiotem.
Co z podziałem na zabawki rzekomo dostosowane do płci? Czy warto „wciskać” dziewczynkom lalki, mimo iż nie do końca wykazują nimi zainteresowanie? Czy chłopcy od małego muszą być zasypywani samochodzikami? Oczywiście że nie. Najważniejsze jest to, by słuchać dziecka i jego indywidualnych potrzeb. Przede wszystkim dajmy dziecku wybór. Ono samo będzie najlepiej wiedzieć, czym chce się bawić.