Dieta dziecka

Dieta małych dzieci powinna być tworzona w bardzo przemyślany sposób. Wszystkie ewentualne niedobory są bardzo groźne dla zdrowia i mogą negatywnie wpływać na funkcjonowanie całego organizmu. Z uwagi na to kluczowe jest, aby podawać zróżnicowane posiłki. Znacznie ułatwi nam to dostarczanie wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Tylko w ten sposób możemy zapobiec powstawaniu niedoborów. Gotowanie dla dzieci nie może być niedbałe. Komponowanie całych potraw należy dokładnie przemyśleć. Im więcej warzyw będziemy używać tym lepiej. Pozwoli nam to zapewnić niezbędną ilość witamin i minerałów. Biorą one udział w wielu reakcjach metabolicznych. Z tego powodu ich zbyt mała dawka może doprowadzić do rozwijania się licznych dolegliwości, a nawet chorób. Lepiej jest skutecznie zapobiegać takim sytuacjom. Dobrym pomysłem jest korzystanie z rad dietetyków. Szczególnie jeśli jesteśmy pod stałą kontrolą jednego z nich. Jednak nasze w wątpliwości możemy konsultować również z lekarzem pediatrą. W trakcie wizyt kontrolnych sprawdzany jest stan dziecka. Na podstawie pomiarów masy ciała możemy określić czy przybiera prawidłowo na wadze. Daje nam to również wgląd w tempo wzrostu. Wszelkie nieprawidłowości i odchylenia od normy powinny być jak najszybciej korygowane. Szczególnie jeśli zaczynają pojawiać się objawy niedożywienia. Należy wtedy znacznie podwyższyć kalorykę posiłków. Jednak musimy robić to w umiejętny sposób. Dziecko może nie być w stanie zjadać większej ilości produktów. Warto wykorzystywać tu pokarmy, które są bardzo odżywcze mimo małej objętości. Znacznie ułatwi to spożycie optymalnej ilości kalorii. Równocześnie maluch nie będzie miało problemu z przyzwyczajeniem się do nowej formy posiłków. Bardzo pomocne mogą być produkty zawierające tłuszcz. Zwłaszcza jeśli jest połączony z białkiem. Z tego powodu warto zwiększyć ilość nabiału w diecie. Równocześnie wpłynie to pozytywnie na funkcjonowanie flory bakteryjnej jelit. Warto wybierać produkty z odpowiednią proporcją poszczególnych aminokwasów. Idealne pod tym względem są jaja kurze. Dzięki temu możemy mieć pewność, że białko zostanie w pełni wykorzystane przez organizm dziecka. Może to znacznie przełożyć się na tempo wzrostu oraz rozwoju. Równocześnie oczywiście powinniśmy pamiętać, że część witamin wymaga obecności tłuszczy, aby wchłonąć się w przewodzie pokarmowym. Z uwagi na to warto dbać, aby w każdym posiłku znajdowały się wszystkie makroskładniki. Dzięki temu możemy być pewni, że będzie to idealne źródło kalorii w diecie dziecka. Wszelkie pokarmy możemy wprowadzać dopiero od szóstego miesiąca życia. Jednak musi to przebiegać stopniowo i w określonej kolejności. Na samym początku należy sięgać po gotowane warzywa oraz owoce. Dopiero w późniejszym czasie możemy dodawać niewielkie ilości mięs oraz nabiału. Warto zachować przy tym ostrożność i rozszerzać dietę stopniowo. Pozwoli nam to zaobserwować reakcje organizmu na poszczególne pokarmy. Znacznie ułatwi to diagnozowanie alergii oraz ewentualnych nietolerancji pokarmowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *